Volume 6, Issue 8(54)
1. АНТИБИОТИКОРЕЗИСТЕНТНОСТЬ KLEBSIELLA PNEUMONIAE, ВЫДЕЛЕННОЙ ИЗ КЛИНИЧЕСКОГО МАТЕРИАЛА ПАЦИЕНТОВ В МЕДИЦИНСКИХ ОРГАНИЗАЦИЯХ ГОРОДА КЕМЕРОВО И КЕМЕРОВСКОЙ ОБЛАСТИ
Кузьменко Светлана Анатольевна, Брусина Елена Борисовна
Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Кемеровский государственный медицинский университет» Министерства здравоохранения Российской Федерации
Volume 6, Issue 8(54) p. 4-7 PDF
2. КОМПОНЕНТЫ И УСЛОВИЯ, СПОСОБСТВУЮЩИЕ ФОРМИРОВАНИЮ КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТИ БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ ФАРМАЦЕВТИЧЕСКОЙ СФЕРЫ В ПРОЦЕССЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ В УЧРЕЖДЕНИИ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ И РЕЗУЛЬТАТЫ ЭКСПЕРИМЕНТА ПО ЛИЧНОСТНО-ДЕЯТЕЛЬНОСТНОМУ КРИТЕРИЮ
Мороз Галина Николаевна
Харьковский национальный педагогический университет имени Г.С. Сковороды, Лингвистический центр ХНУ им. В.Н. Каразина
Аннотация. В статье разработана модель конкурентоспособного будущего специалиста, представлены критерии оценки классификации уровней конкурентоспособности и их структурных компонентов. Каждый компонент характеризуется совокупностью показателей. Данные структурные компоненты конкурентоспособности служат как векторами профессиональной подготовки, так и критериями, которые дают возможность проследить за эффективностью процесса подготовки конкретного параметра формирования конкурентоспособности. Затронута проблема поиска компонентов и условий, способствующих формированию конкурентоспособности будущих специалистов фармацевтической отрасли в процессе профессиональной подготовки в вузе высшего образования. Замечено, что реализуется важнейшее требование современного образования — формирование у субъектов образовательного процесса индивидуального стиля профессиональной деятельности для приобретения черт, присущих конкурентоспособности, будущим конкурентоспособным врачом или фармацевтом. Выяснено, что предложенные условия способствуют развитию интереса студентов к обучению и квалифицированного овладения своей профессии — для этого необходимым условием является овладение профессией на основе системы профессионально ориентированных знаний; для формирования у студентов профессиональных умений и качеств на уровне инноваций — для этого необходимым условием является включение в профессионально ориентированную деятельность с целью развития профессиональных качеств и умений; для формирования конкурентоспособности и компетентности у будущих специалистов медицины и фармации — для этого необходимым условием является организация познавательной рефлексии. Показаны основные направления повышения конкурентоспособности будущих специалистов врачебной и фармацевтической отраслей. Также автор подчеркивает, что для повышения конкурентоспособности будущих специалистов больничной и фармацевтической сфер деятельности на рынке труда надо основываться на зарубежном опыте интеграции производства, образования и науки. Формирования конкурентоспособности будущих специалистов в процессе профессиональной подготовки возможно при условии: создание акмеологической среды в учебном процессе; установления диалогового взаимодействия как основа сотворчества всех участников профессионального процесса; привлечение студентов к различным видам профессиональной деятельности на основе использования квази-игровых и интерактивных технологий обучения. Проанализирована проблема влияния структуры этих компонентов на развитие черт, присущих конкурентоспособности. На основании выявленных структурных компонентов и их показателей, установлены уровни сформированности конкурентоспособности специалиста: низкий, средний и высокий. Был проведен детальный математический анализ результатов эксперимента с личностно-деятельностным критерием, который в ходе исследования был признан эффективным.
Ключевые слова: компоненты конкурентоспособности; условия конкурентоспособности; показатели; уровни сформированности конкурентоспособности специалиста; личностно-деятельностный критерий.
THE COMPONENTS AND CONDITIONS THAT CONTRIBUTE TO THE COMPETITIVENESS OF FUTURE PROFESSIONALS IN THE PHARMACEUTICAL INDUSTRY AND THE RESULTS ON THE PERSONALATIVE-ACTIVE EXPERIMENT CRITERION
Moroz G.N.
Abstarct. This article presents a model of a competitive future specialist has been developed. Criteria for evaluating classification of competitiveness’ levels and their structural components are presented. Each component is characterized by a set of indicators. These structural components of competitiveness serve as well as criteria that make it possible to follow the efficiency of the preparation process regarding a specific parameter of competitiveness formation. It is defined by the author that for increasing the competitiveness of students we must create special organizational and pedagogical conditions. These conditions exist for the development of students’ interest in learning for qualified mastery of their profession — for this, a prerequisite is the development of mastering a profession on the basis of professionally oriented knowledge; for the formation of students’ professional skills and qualities at the level of innovation — for this, a prerequisite is the inclusion in a professionally oriented activities in order to develop professional skills and abilities; for the formation of competitiveness and competence of future Health Care and Pharmacy specialists for this, a necessary condition is organization of personalative-active reflection. The main directions of improving the competitiveness of future medical and pharmacy specialists are covered. To create a model of the formation process of the future specialists’ competitiveness like: creating acmeological environment in the training process; establishing conversational interaction as a basis for cooperation of all participants in the process; introduction to professional activities of quasi — game students and interactive technologies. The problem of the structure’s influence of these components on the development of characteristic features inherent in competitiveness has been considered. Based on the structural components and their data — the levels of competitiveness’s formation of a specialist have been established: low, medium and high. Thus, component-structural analyses help determining the ways of managing the formation of specialists’ competitiveness in the Pharmaceutical Branch. It is possible to consider that the structure of a specialist’s competitiveness in the Pharmaceutical Branch consists of the following components: motivational, value-motivational, cognitive, personalative-active, motivationally-cognitive, cognitively-active, axiological, praxeological, professionally-active, reflexive-evaluative, reflexive. It is also possible to identify the internal factors that affect the formation of a specialist’s competitiveness. External factors are considered: political, technological, economical and social, but internal factors are: professional competence; level and quality of education; motivation and organizational abilities: cultural, moral and life orientations. Professional essence of a specialist’s competitiveness is in its definition as a complex integral component that allows individuals to complete successfully in their field of activity. Thus, a specialist’s competitiveness is a model of labor’s quality. The above-mentioned characteristics of competitiveness are interdependent and only in unity ensured successfully of professional activity in the new economic conditions for a specialist’s competitiveness in the Labor Market. A detailed mathematical analysis of the experimental results was carried out according to the personalative-active criterion, which turned out to be effective. Thus, component — structural and level analyses help to determine ways to manage the formation of competitiveness of future young pharmaceutical specialists.
Keywords: components and conditions of the competitiveness, indicators, levels of specialist competitiveness, personalative-active criterion.
Volume 6, Issue 8(54) p. 8-15 PDF
3. ЗАВИСИМОСТЬ СТРУКТУРЫ ПРОЕКЦИЙ ОТ НЕКОТОРЫХ ВИДОВ КОМАНДНОГО СПОРТА
Бондарчук Олеся Алексеевна
Чирчикский государственный педагогический институт Ташкентской области
Аннотация. В данной работе проводиться анализ социальных представлений студентов физкультурного университета, обучающиеся по специализации спортивные игры. В число испытуемых вошли: волейболисты, баскетболисты, гандболисты, бадминтонисты и теннисисты. Выявление этих социальных представлений проводилось с помощью проективной методики «Дом». Дается краткая характеристика качественным методам, в том числе контент- анализу.
Ключевые слова: качественные методы, ранги проекций, внутренняя и внешняя мотивация, ассоциации, акцентирование.
Volume 6, Issue 8(54) p. 16-18 PDF
4. ИССЛЕДОВАНИЕ ВЛИЯНИЯ ЦИКОРИЯ НА ХЛЕБОПЕКАРНЫЕ СВОЙСТВА ПОЛБЯНОЙ МУКИ
Сокол Наталья Викторовна, Мамедов Кямран Сулейман оглы, Рзаева Мира Мамед кызы
ФГБОУ ВО «Кубанский государственный аграрный университет имени И.Т. Трубилина»
Аннотация. Актуальность проведения исследований представлена в соответствии с программой государственной политики Российской Федерации в области здорового питания населения, обоснована необходимость исследование влияние цикория на хлебопекарные свойства полбяной муки для повышения физиологической ценности продуктов питания.
Ключевые слова: порошок цикория, полбяная мука, число падения, качество клейковина, показатель белизна, хлебопекарные дрожжи, подъемная сила.
Volume 6, Issue 8(54) p. 19-22 PDF
5. О НАЧАЛЬНОЙ НОРМЕ СОГЛАСНЫХ АЗЕРБАЙДЖАНСКОГО ЯЗЫКА
Гулиева Самире Нифталы
Гянджинский Государственный Университет
Аннотация. В статье показано, что результаты исследований обычно являются рекомендационного характера. В связи с этим изучение местных диалектов и акцентов в школах представляет большой интерес в преподавании речевой культуры. Тем не менее, результат не выходит за рамки рекомендации. Речевая культура является неотъемлемой частью общей общественной культуры. Некоторые из них являются общими для местности, некоторые являются совместными, а некоторые более ограничены. Нет сомнений в том, что в школах была проделана серьезная работа по обеспечению того, чтобы дети следовали стандартам речевой культуры. Основная проблема заключалась в том, что дети соблюдали правила письменного языка. Приобретение культуры речи в период глобальной работы по культурно-строительным работам в Азербайджанской Республике имеет стратегическое значение как с точки зрения социальной, моральной и образовательной, так и интенсивной передачи информации. Последовательное продолжение исследований в этом направлении создает основу для единомышленного консенсуса экспертов.
Ключевые слова: речевая культура, устные лингвистические нормы, речевой язык, письменный литературный язык, методы приближения, согласные звуки
ABOUT THE INITIAL NORM OF CONSONANTS OF THE AZERBAIJANI LANGUAGE
Guliyeva Samira Niftaly
Ganja State University
Abstract. The article shows that research results are usually advisory in nature. In this regard, the study of local dialects and accents in schools is of great interest in the teaching of speech culture. However, the result is not beyond the scope of the recommendation. Speech culture is an integral part of the general social culture. Some of them are common to the area, some are collaborative, and some are more limited. There is no doubt that serious work has been done in schools to ensure that children follow the standards of speech culture. The main problem was that the children followed the rules of the written language. The acquisition of a culture of speech during the period of global work on cultural and construction work in the Republic of Azerbaijan is of strategic importance both in terms of social, moral and educational, as well as intensive transmission of information. The consistent continuation of research in this direction creates the basis for a unified consensus of experts.
Keywords: speech culture, oral linguistic norms, speech language, written literary language, approximation methods, consonants.
Volume 6, Issue 8(54) p. 23-25 PDF
6. EFFECT OF SAND PARTICLES (50 WT%) ON STRENGTH AND RESISTANCE OF EPOXYPOLYMER COMPOSITE MATERIALS
Dmitro Starokadomsky
Chuiko Institute of Surface Chemistry (Departm.of Composites), National Academy of Sciences (NAS)of Ukraina
Dmitry Rassokhin
Department of mechanical equipment of ferrous metallurgy plants, Pryazovskyi State Technical University
Maria Reshetnyk
National Natural History Museum (Geolphysical survey), NAS of Ukraina
Ludmila Kokhtych
National Technical University of Ukraine «Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute», Institute of Physics NAS of Ukraina
Abstract. The sands of various dispersion&origin can watch as basic filler for tonnage build & industrial compounds. The work is devoted to the urgent topic of obtaining cheapened epoxy materials with a high content of natural and building sand. In the case of composite optimization, it is possible to obtain valuable competitive multi-tonnage composites, moreover, while maintaining the original performance properties or even improving them. In our work, the sand from Ukrainian mines & rivers were used. It is tree types of sand:
“Quarry” – from industrial carrier in nord of Ukraina;
“Bottom” – from bottom of big river (Desna);
“Fabric” – industrial sand TM Stark, Ukraina.
A number of practically important properties of composite materials based on epoxy resin and sand of various types and dispersions (50 wt%) have been established. It is shown that 50 wt% of all used sands leads to essential increasing of AbrasiveResistance and SwellingResistance, and microhardness. At same time, 50%-filling decreases investigated strength parameters (to compression & to bending). Is important that sands let reach a high esthetic characteristics of composites: in this simple method can obtain wood-, stone-, honey-like composite materials for building, design & décor.
The prospects for the implementation of these results are quite wide, since they cover both large-tonnage construction and repair, innovative industries, as well as small repair segments that are now developed (car service, museum restoration) and handmade. At the same time, this work only opens up these prospects and can become the basis for further scientific and practical research.
Keywords: Epoxy polymer, sands, strength at compression, bending, resistance, abrasion, swelling in acetone-ethylacetate, nitric acid.
Volume 6, Issue 8(54) p. 26-30 PDF
7. PROSPECTS FOR ADAPTING FOREIGN EXPERIENCE IN TAXATION OF SMALL AND MEDIUM ENTERPRISES IN AGRICULTURE
Khudaverdiyeva Elnura Misir
Ganja State University
Abstract. The article presents topics that reflect the tax system of foreign countries and the experience of taxation in these countries. The article provides relevant topics for a comparative analysis of the tax system of foreign countries with other countries, including the tax system of Azerbaijan. The article reflects the tax policy and principles of taxation of foreign countries, tax regulation of international economic activity, international tax planning, features of the tax system of foreign countries and the international experience of tax systems of foreign countries. One of the main tasks is to study the features of the formation of the tax system of foreign countries, the budgets of these countries at different levels, the specifics of specific taxes and the mechanism of their influence. In addition to the fiscal role of taxes, the article also discusses the problems of their impact on business.
Keywords: tax system, features of the tax system of foreign countries, international experience of tax systems, entrepreneurship, indicator.
Volume 6, Issue 8(54) p. 31-32 PDF
8. ЦИФРОВИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ РОССИЙСКИХ ВУЗОВ
Абдураимова Нозима Ойбек кизи
«Национальный исследовательский университет ИТМО»
Аннотация. Образование играет важную роль в обеспечении экономического развития государства, являясь одной из главных услуг, предоставляемых правительством. На сегодняшний день основные изменения в образовательной среды Российской Федерации связаны с цифровизацией образования. Статья посвящена актуальным вопросам внедрения и развития цифровых технологий в сфере образования, которая поддерживается на государственном уровне.
Ключевые слова: образование, цифровизация, реформирование образования, онлайн образование.
Abstract. Education plays an important role in ensuring the economic development of the state, being one of the main services provided by the government. Today, the main changes in the educational environment of the Russian Federation are related to the digitalization of education. The article is devoted to pressing issues of the introduction and development of digital technologies in the field of education, which is supported at the state level.
Keywords: education, digitalization, education reform, online education.
Volume 6, Issue 8(54) p. 33-34 PDF